Bezmięsne poniedziałki Paula McCartney’a

Czyli jak i dlaczego sławny muzyk przekonuje, by nie jeść mięsa na początku tygodnia?

„Zachęcamy ludzi, by nie jedli mięsa w poniedziałki. Idea jest taka, że jeden dzień może wiele zmienić” – tak o swoim pomyśle mówi Paul McCartney, siedemdziesięcioczteroletni muzyk The Beatles.

Ten sławny Brytyjczyk w 2009 roku z córkami Mary i Stellą stworzył kampanię społeczną „Bezmięsny poniedziałek” (Meat Free Monday). Jak podkreśla to działalność non-profit, która ma podnieść świadomość społeczną o konsekwencjach jedzenia mięsa dla środowiska naturalnego. Paul chce zachęcić ludzi, by spowolnili zmiany klimatu, pomogli uratować cenne zasoby naturalne i poprawili stan swojego zdrowia, wszystko przynajmniej przez jeden dzień w tygodniu.

„Jeśli ktoś zrezygnuje z mięsa przez jeden dzień przez cały rok, przyczynia się do zmniejszenia wydzielania dwutlenku węgla tak, jakby nie jeździł autem przez miesiąc” – przekonuje Paul McCartney.

Na stronie internetowej Jego kampanii przeczytać można, że według ONZ hodowla zwierząt jest jednym z dwóch lub trzech najważniejszych czynników powodujących współczesne problemy środowiskowe, zarówno lokalnie jak i globalnie.

„Bardzo wielu ludzi, chce coś zrobić! Ale nie wiedzą jak. A to jest bardzo pożyteczny pomysł. Jak ludzie w niego wejdą i go pokochają to zaczynają myśleć, co by tu dziś zjeść i w poniedziałki myślą o ważnych powodach i to jest bardzo dobre” – opisuje autor kampanii.

Kampania „Bezmięsny poniedziałek” przywołuje też dane opublikowane w 2010 roku przez Uniwersytet w Oksfordzie. Wynika z nich, że zredukowanie jedzenia mięsa do maksymalnie trzech razy w tygodniu mogłoby uratować od śmierci z powodu chorób serca 31 tysięcy ludzi, 9 tysięcy udałoby się uchronić od śmierci z powodu raka, a 5 tysięcy przed udarami. To dane na jeden rok, dla Wielkiej Brytanii.

Wśród argumentów za redukcją jedzenia mięsa, kampania wspomina też te o efektywności produkcji. Podkreśla nawet, że przemiana białek i energii jakiej dokonują zwierzęta, by powstało mięso, jest mało wydajna. Bo do produkcji jednego kilograma wołowiny potrzebujemy 12 kilogramów ziarna!

Zdjęcie z uroczystej inauguracji kampanii “Bezmięsny poniedziałek” z 2009 roku. Paul McCartney z córkami Mary i Stellą.

Oficjalna strona kampanii „Bezmięsny poniedziałek”: www.meatfreemondays.com


CIEKAWOSTKA
W Polsce bezmięsne poniedziałki były sposobem na braki w zaopatrzeniu sklepów. 30 lipca 1959 r. Ministerstwo Handlu Wewnętrznego wydało nawet zarządzenie, zgodnie z którym poniedziałek stał się “dniem bezmięsnym” 🙂 Więcej w artykule

Post Author: admin