Tofu – Twój nowy przyjaciel w menu

Jest wege, jest pożywne i jest na tyle uniwersalne, że da się z niego zrobić naprawdę wiele!

Geneza

Wszystko zaczęło się ponoć w Chinach w 164 r. p.n.e., kiedy niejaki Liu An otrzymał tofu długo mieszając mleko sojowe z jakimś koagulatem. Dziś wiemy, że tofu powstaje właśnie w procesie koagulacji mleka sojowego. Tą substancją, która zmienia płyn w serową masę, może być na przykład sok z cytryny.

WegeHit

Tofu to podstawa diety wielu krajów azjatyckich, bo ma dużo białka. A ryż, który króluje w kuchni wietnamskiej, japońskiej czy chińskiej, jest niskobiałkowy. Do tego mieszkańcy Azji piją mniej mleka krowiego i jedzą mniej mlecznych produktów, więc tym bardziej białko z tofu jest dla nich ważne.

W Polsce tofu można kupić w wersji naturalnej, wędzonej lub z przyprawami. Czasem można też dostać tofu jedwabiste, które idealnie nadaje się do deserów (poniżej mój przepis na mus czekoladowy z tofu jedwabistego).

O tofu mówi się jak o twarożku lub serze z soi, produkcie seropodobnym, alternatywie dla sera lub nawet dla mięsa. Tak czy owak to świetny i zdrowy składnik wegetariańskiej  kuchni.

Właściwości

Po pierwsze tofu jest niskokaloryczne (80 kcal na 100g) i nie zawiera cholesterolu.

Po drugie to, jak wspomniałem, świetne źródło białka i to takie, które zawiera liczne aminokwasy egzogenne. To związki niezbędne do naszego życia, ale takie, których sami nie produkujemy. Musimy je więc dostarczać organizmowi z pokarmem.

Po trzecie tłuszcze roślinne w tofu to w zdecydowanej większości tłuszcze nienasycone.

Po czwarte tofu zawiera też kwas linolowy i co ciekawe lecytynę! Jest też dobrym źródłem wapnia, i soli mineralnych (soli żelaza, fosforu, potasu, sodu) oraz witamin z grupy B i witaminy E. Z tofu trafia też do naszych ciał cholina, substancja stosowana w leczeniu chorób gardła, tak cenna, że kiedyś zaliczano ją do witamin.

Trochę statystyk

Wartość składników odżywczych w 100 gramach tofu:

  • białko 11,0 g
  • tłuszcz 5,0 g
  • węglowodany 0,4 g
  • wapń 146,0 mg
  • fosfor 105,0 mg
  • żelazo 1,7 mg
  • witaminy z grupy B 0,09 mg

Na talerzu

Tofu nie ma zapachu i przejmuje zapach tego co jeszcze mamy na przykład na patelni. Można je gotować, smażyć, grillować. Zwykle kroi się je w kostkę (centymetr na centymetr) lub na grilla wzdłuż, by mieć ala kotlet.

Nie bójcie się smażyć tofu. Będzie chrupkie na zewnątrz i miękkie w środku!

Porada 1

Jeśli tofu brzydko pachnie, to oznacza, że jest przeterminowane. czyste (bez dodatków smakowych) i świeże tofu nie ma zapachu!

Porada 2

Podsmaż kawałki tofu z odrobiną miodu. Pięknie się dzięki temu zarumieni!

Przechowywanie

Po otwarciu kawałka tofu przechowuj go w zamykanym pojemniku w zimnej wodzie z kranu (jeśli masz dobrą wodę w kranie). Niech woda zaleje całe tofu. Po 2 dniach wymień wodę.

Ciekawostka słownikowa

Poza tofu można spotkać też tohu (burmese bean curd, burmese tofu), które powstaje z mąki ciecierzycowej. Jest też tofu migdałowe (almond tofu). To jednak rodzaj galaretki, którą robi się z mleka, cukru, ekstraktu migdałowego i środka żelującego.


Polecam przepis

Mus czekoladowy z tofu jedwabistego

Post Author: admin

1 thought on “Tofu – Twój nowy przyjaciel w menu

    Marek

    (Maj 19, 2017 - 12:42 pm)

    Fajny wpis 🙂

Komentarze są wyłączone.