5 prostych kroków do fleksitarianizmu!

Sierpień 22, 2017

Czyli o tym jak w łatwy i pyszny sposób zostać fleksitarianinem! Poznajcie 5 prostych kroków do fleksitarianizmu 🙂

Kiedyś pewien wegetarianin na internetowym forum napisał mi, że fleksitarianizm to jak być „trochę w ciąży”. Moja odpowiedź na ten komentarz nie pochodziła z dziedziny położnictwa. Napisałem, że lepiej jest dopingować kogoś, kto idzie we właściwym kierunku, nawet jeśli robi to wolniej od innych, niż podważać sens jego wysiłku. Przecież wegetarianizm nie jest najłatwiejszą rzeczą na świecie. Gdyby tak było, ludzie, którzy pożegnali mięso, byliby w zdecydowanej większości. Trudności jest wiele. I właśnie one natchnęły mnie do napisania instrukcji, którą wyniosłem z własnych doświadczeń.

Oto 5 prostych kroków do fleksitarianizmu!

KROK 1: Jedz więcej owoców i warzyw!

  • Idąc na zakupy spożywcze ustal, że zawsze kupisz co najmniej jedną porcję warzyw i jedną owoców
  • Dodawaj warzywa do każdego posiłku, od śniadania przez obiad po kolację
  • Na deser jedz owoce zamiast innych słodkich produktów
  • Rób owocowe koktajle na pierwsze śniadanie czy podwieczorek

KROK 2: Sprawdzaj jakość produktów, które kupujesz

  • Czytaj etykiety, szczególnie mięsnych wyrobów
  • Kupuj mięso tylko w pewnych źródłach

KROK 3: Poznaj i zacznij testować wegetariańskie produkty

  • Kup tofu na obiad czy wegeparówki na śniadanie
  • Zamów wegetariańskie danie z menu w ulubionej restauracji
  • Spróbuj bezmięsnych potraw na imprezie u znajomych

KROK 4: Poszerz swoją wiedzę o odżywaniu bez mięsa

  • Poczytaj o zaletach bezmięsnej diety
  • Poszerz swoją wiedzę o właściwości i sposób przygotowywania zamienników mięsa
  • Poszukaj nowych przepisów na bezmięsne dania w sieci lub książkach kucharskich
  • Poszukaj nowych sklepów i restauracji w okolicy specjalizujących się w wegetariańskich produktach i daniach

KROK 5: Zredukuj liczbę mięsnych posiłków

  • Wyznacz jeden najbardziej tradycyjny dzień (na przykład niedzielny rodzinny obiad) jako bezmięsny
  • Zastąp szynkę w śniadaniowej kanapce warzywem lub pastą warzywną, hummusem lub dżemem
  • Dodawaj większą porcję warzyw w codziennych obiadach, zmniejszając jednocześnie gramaturę mięsa

Poniższe zdjęcie znane jest z wielu serwisów o kuchni i jedzeniu. Nie jest to danie wege, ale dobrze pokazuje kierunek zmian, jaki będzie służył naszemu zdrowiu i naszej planecie. Zwrócicie uwagę na proporcje kurczaka do zielonych (świeże liście szpinaku) i owocowych (pestki granatu) elementów tej sałatki 🙂

5 prostych kroków do fleksitarianizmu

Kiedy uda Ci się dojść do punktu 5 możesz powiedzieć o sobie:

„Jestem fleksitarianinem”

Twoja poszerzona wiedza i poznane nowe smaki pomogą Ci się rozwijać we fleksitariańskim trybie życia. W pewnym momencie zauważysz, że w sumie mięso jesz od święta…

Polecam

Reklama


Cześć, mam na imię Paweł

Z wykształcenia jestem magistrem biologii i dziennikarzem. Od 2016 roku mówię również o sobie: fleksitarianin. Trochę to wyszło z przypadku, kiedy natknąłem się na ten termin gdzieś w sieci. Nagle okazało się, że przez całe życie pasowałem do definicji, której nie znałem.

Na blogu dzielę się swoją wiedzą dotyczącą ograniczenia jedzenia mięsa, bo wiem, że nie jest to łatwy temat. Codziennie szukam kulinarnych inspiracji i śledzę rozwój naukowej wiedzy o dietach, żywieniu i ochronie środowiska naturalnego.


Kontakt