Bezmięsne poniedziałki Paula McCartney’a

Luty 28, 2017

Czyli jak i dlaczego sławny muzyk przekonuje, by nie jeść mięsa na początku tygodnia?

„Zachęcamy ludzi, by nie jedli mięsa w poniedziałki. Idea jest taka, że jeden dzień może wiele zmienić” – tak o swoim pomyśle mówi Paul McCartney, siedemdziesięcioczteroletni muzyk The Beatles.

Ten sławny Brytyjczyk w 2009 roku z córkami Mary i Stellą stworzył kampanię społeczną „Bezmięsny poniedziałek” (Meat Free Monday). Jak podkreśla to działalność non-profit, która ma podnieść świadomość społeczną o konsekwencjach jedzenia mięsa dla środowiska naturalnego. Paul chce zachęcić ludzi, by spowolnili zmiany klimatu, pomogli uratować cenne zasoby naturalne i poprawili stan swojego zdrowia, wszystko przynajmniej przez jeden dzień w tygodniu.

„Jeśli ktoś zrezygnuje z mięsa przez jeden dzień przez cały rok, przyczynia się do zmniejszenia wydzielania dwutlenku węgla tak, jakby nie jeździł autem przez miesiąc” – przekonuje Paul McCartney.

Na stronie internetowej Jego kampanii przeczytać można, że według ONZ hodowla zwierząt jest jednym z dwóch lub trzech najważniejszych czynników powodujących współczesne problemy środowiskowe, zarówno lokalnie jak i globalnie.

„Bardzo wielu ludzi, chce coś zrobić! Ale nie wiedzą jak. A to jest bardzo pożyteczny pomysł. Jak ludzie w niego wejdą i go pokochają to zaczynają myśleć, co by tu dziś zjeść i w poniedziałki myślą o ważnych powodach i to jest bardzo dobre” – opisuje autor kampanii.

Kampania „Bezmięsny poniedziałek” przywołuje też dane opublikowane w 2010 roku przez Uniwersytet w Oksfordzie. Wynika z nich, że zredukowanie jedzenia mięsa do maksymalnie trzech razy w tygodniu mogłoby uratować od śmierci z powodu chorób serca 31 tysięcy ludzi, 9 tysięcy udałoby się uchronić od śmierci z powodu raka, a 5 tysięcy przed udarami. To dane na jeden rok, dla Wielkiej Brytanii.

Wśród argumentów za redukcją jedzenia mięsa, kampania wspomina też te o efektywności produkcji. Podkreśla nawet, że przemiana białek i energii jakiej dokonują zwierzęta, by powstało mięso, jest mało wydajna. Bo do produkcji jednego kilograma wołowiny potrzebujemy 12 kilogramów ziarna!

Zdjęcie z uroczystej inauguracji kampanii “Bezmięsny poniedziałek” z 2009 roku. Paul McCartney z córkami Mary i Stellą.

Oficjalna strona kampanii „Bezmięsny poniedziałek”: www.meatfreemondays.com


CIEKAWOSTKA
W Polsce bezmięsne poniedziałki były sposobem na braki w zaopatrzeniu sklepów. 30 lipca 1959 r. Ministerstwo Handlu Wewnętrznego wydało nawet zarządzenie, zgodnie z którym poniedziałek stał się “dniem bezmięsnym” 🙂 Więcej w artykule

Polecam

Reklama


Cześć, mam na imię Paweł

Z wykształcenia jestem magistrem biologii i dziennikarzem. Od 2016 roku mówię również o sobie: fleksitarianin. Trochę to wyszło z przypadku, kiedy natknąłem się na ten termin gdzieś w sieci. Nagle okazało się, że przez całe życie pasowałem do definicji, której nie znałem.

Na blogu dzielę się swoją wiedzą dotyczącą ograniczenia jedzenia mięsa, bo wiem, że nie jest to łatwy temat. Codziennie szukam kulinarnych inspiracji i śledzę rozwój naukowej wiedzy o dietach, żywieniu i ochronie środowiska naturalnego.


Kontakt