Błonnik bronią na odchudzanie i lepsze zdrowie

7 kwietnia, 2020

Można by napisać, że to jeden z cudownych składników roślin. Jest nam niezbędny do zachowania zdrowego stanu ciała. Dlaczego?



Jako magister biologii zawsze dziwiłem się, dlaczego w procesie edukacji kwestia błonnika jest traktowana tak po macoszemu. A zgodnie z definicjami błonnik to różnego typu substancje zawarte w roślinach, które nie są trawione przez człowieka i niektóre zwierzęta. Wśród tych substancji są te zwane błonnikiem pokarmowym lub włóknem pokarmowym. W skład tej mieszaniny wchodzą substancje o charakterze polisacharydowym (celuloza, hemicelulozy, pektyny, gumy, śluzy) i niepolisacharydowym (ligniny, kutyny).

Trzeba pamiętać, że błonnika pokarmowego nie zawierają produkty odzwierzęce. Jego źródłem są:

  • warzywa
  • owoce
  • produkty zbożowe (otręby zbożowe, kasze, naturalne płatki zbożowe, musli, niełuskany ryż, pieczywo razowe i żytnie)
  • nasiona roślin strączkowych

Zgodnie z zaleceniami Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) dzienne spożycie błonnika pokarmowego u osób dorosłych powinno wynosić 20–40 g. Amerykańskie badania wskazują na dobowe spożycie na poziomie 14 g/1000 kcal. Nadmiar może skończyć się biegunką, ale przy prawidłowej diecie i naturalnym źródle błonnika to rzadkie przypadki.

Co w naszym ciele robi błonnik pokarmowy?

Zdrowa dieta czy proces odchudzania nie powinny odbywać się bez odpowiedniej ilości błonnika pokarmowego. Najlepiej oczywiście w naturalnej postaci, w nisko-przetworzonych produktach roślinnych. Jego naukowo potwierdzone właściwości stanowią katalog, który trzeba znać!

Błonnik powinien być ważną częścią naszej diety ponieważ:

  • przyspiesza perystaltykę jelit, co przeciwdziała problemom jelitowym i pozwala lepiej pracować naszemu układowi pokarmowemu
  • spowolnienia rozkład węglowodanów, obniżenia stężenia glukozy we krwi i obniżenia zapotrzebowania na insulinę
  • zmniejsza uczucie głodu
  • wiąże jony sodu, czyli zmniejsza szkodliwość soli
  • wspomaga wytwarzanie soków trawiennych
  • zmniejsza wchłanianie cholesterolu
  • obniża ciśnienie tętnicze krwi
  • wspiera rozwój korzystnych bakterii jelitowych

Teraz już wiecie dlaczego ludzie na diecie w większości lub w całości roślinnej, są według badań generalnie zdrowsi i szczuplejsi.

Ciekawostka

Jest też błonnik suplementarny, inaczej zwany funkcjonalnym, wyizolowany z produktów naturalnych (w tym zwierzęcych np. chitozan).




Cześć, mam na imię Paweł

Z wykształcenia jestem magistrem biologii i dziennikarzem. Od 2016 roku mówię również o sobie: fleksitarianin. Trochę to wyszło z przypadku, kiedy natknąłem się na ten termin gdzieś w sieci. Nagle okazało się, że przez całe życie pasowałem do definicji, której nie znałem.

Na blogu dzielę się swoją wiedzą dotyczącą ograniczenia jedzenia mięsa, bo wiem, że nie jest to łatwy temat. Codziennie szukam kulinarnych inspiracji i śledzę rozwój naukowej wiedzy o dietach, żywieniu i ochronie środowiska naturalnego.


Kontakt

Polub moje kanały

Polityka prywatności

Blog prowadzony przez HUB OF SOLUTIONS PAWEŁ MARCINIAK ulica Szronowa 24/5 60-375 Poznań
Numer NIP 7811770149 Numer REGON 301463721