Nie bądź burak, zjedz buraka!

24 listopada, 2019

24 listopada przypada Święto Buraka. Nie dotyczy to tylko buraków w Sejmie. Z okazji tego dnia spisałem plusy i minusy tego warzywa. Polecam lekturę!

Co jest złego w burakach?

Niestety buraki wymagają sporo pracy. Gotowanie buraka trwa długo. Jeśli wrzucimy go do wody całego, woda musi wrzeć od 40 do 60 minut. Gotowanie na parze buraka w plasterkach trwa 25 minut.

Kolejny minus to buraczane barwniki na naszych ubraniach. Trzeba uważać, bo sok z buraka mocno brudzi wszystko na co spadnie.

Ostatnim minusem buraka, jaki przyszedł mi do głowy, jest ten związany z ludzką fizjologią. Otóż po buraczanej uczcie nasz mocz będzie… czerwony. Ale nie ma co się bać. To normalny, krótkotrwały efekt.

Co jest dobrego w burakach?

Otóż zawarte w burakach barwniki należą do bardzo silnych przeciwutleniaczy. Jak pokazały badania zwiększają przyswajanie tlenu przez komórki. Wspomagają więc układ krwionośny.

👉 Te warzywa powinni jadać sercowcy, a więc osoby z problemami z sercem, bo buraki zawierają wiele substancji wspomagających krwiobieg

👉 Buraki zalecane są też w diecie kobiet w ciąży, bo zawierają sporo kwasu foliowego

👉 Dobrze, by jadały je osoby walczące z wysokim cholesterolem, bo buraki mogą pomóc unormować jego poziom

Witaminy zawarte w 100 gramach buraków:

  • Witamina C – 4.9/3.6 mg
  • Tiamina – 0.031/0.027 mg
  • Ryboflawina – 0.040/0.040 mg
  • Niacyna – 0.334/0.331 mg
  • Witamina B6 – 0.067/0.067 mg
  • Kwas foliowy –  109/80 µg
  • Witamina A – 33/35 IU
  • Witamina E – 0.04/0.04 mg
  • Witamina K – 0.2/0.2 µg

Minerały zawarte w 100 gramach buraków:

  • Wapń – 16/16 mg
  • Żelazo – 0.80/0.79 mg
  • Magnez – 23/23 mg
  • Fosfor – 40/38 mg
  • Potas – 325/305 mg
  • Sód – 78/77 mg
  • Cynk – 0.35/0.35 mg

Ten zestaw minerałów z buraków pokazuje, że osoby cierpiące na anemie powinny obowiązkowo objadać się burakami. Stymulują one bowiem produkcję czerwonych krwinek.

Według wielu podań buraki dobre są również na kaca oraz łagodzą zgagę!

Jak postępować z burakami?

Oto kilka ciekawych zasad, które pomogą w działaniach z burakami:

  • Mineralne składniki buraków rozpuszczają się w wodzie, dlatego najwięcej zyskamy gotując z nich zupę lub przygotowujące je na parze
  • By zachować jak najwięcej z buraków lepiej je upiec w skórce i obrać przed zjedzeniem
  • A najwięcej bogactwa ma oczywiście sok z buraka! Polecam więc takiego drinka!
  • W sklepach można też znaleźć chipsy z buraka. Mi osobiście bardzo smakują.
  • Jest oczywiście jeszcze botwina, a więc młode liście i korzenie buraka ćwikłowego. Stosuje się je do zup, a także sałatek i potraw duszonych.
  • Poza tym buraki to nasze polskie superfoods!

Cześć, mam na imię Paweł

Z wykształcenia jestem magistrem biologii i dziennikarzem. Od 2016 roku mówię również o sobie: fleksitarianin. Trochę to wyszło z przypadku, kiedy natknąłem się na ten termin gdzieś w sieci. Nagle okazało się, że przez całe życie pasowałem do definicji, której nie znałem.

Na blogu dzielę się swoją wiedzą dotyczącą ograniczenia jedzenia mięsa, bo wiem, że nie jest to łatwy temat. Codziennie szukam kulinarnych inspiracji i śledzę rozwój naukowej wiedzy o dietach, żywieniu i ochronie środowiska naturalnego.


KontaktSklep