Zmiana godziny śniadań i kolacji pozwala zmniejszyć ilość tkanki tłuszczowej!

13 listopada, 2019

Naukowcy z brytyjskiego University of Surre wykazali, co trzeba zrobić z godzinami naszych śniadań i kolacji, by nawet dwukrotnie zmniejszyć ilość odkładanej tkanki tłuszczowej w organizmie. Co z tego wynika dla nas?

Naukowcy opublikowali wyniki swoich badań pod koniec 2018 roku w Journal of Nutritional Sciences. Sugerują one prawdziwość diet opartych o tak zwane, okno żywieniowe. A to oznacza, że nasz organizm odkłada mniej tkanki tłuszczowej i generalnie mniej potrzebuje energii w pożywieniu, jeśli skrócimy czas, w którym na dobę spożywamy posiłki. Inaczej rzecz ujmując, im bardziej wydłużymy czas bez jedzenia!

Przez 10 tygodni naukowcy porównywali kilkanaście osób, które spożywały śniadania i kolacje tak jak dotychczas, z osobami, którym te posiłki przesunięto w czasie. Ta druga grupa, jadła śniadania 1,5 godziny później, a kolacje 1,5 godziny wcześniej. Badania krwi, zapisywanie tego co jedli i kiedy, miały pokazać zmiany metaboliczne w organizmie i różnice w podejściu do jedzenia.

I tak po zakończeniu badań osoby, którym opóźniono śniadania i przyspieszono kolacje, straciły średnio dwa razy więcej tkanki tłuszczowej. A do tego prawie 60% badanych zauważyło, że zmniejszyła im się ilość przyjmowanej w ciągu dnia energii w pożywieniu. Innymi słowy, nie potrzebowali jeść tyle, co poprzednio.

To co badali naukowcy z Wielkiej Brytanii nazywa się po angielsku time-restricted feeding (TRF). A więc oznacza jedzenie tylko w wyznaczonych godzinach, czyli w oknie żywieniowym. Na założeniu ograniczania czasu spożywania posiłków oparte są diety typu IF (intermittent fasting), a więc z angielskiego przerywany post. Niestety we wspomnianym badaniu prawie 60% osób zaznaczyło trudności w utrzymaniu na stałe opóźnionych śniadań i przyspieszonych kolacji. A Wy jak planujecie poranne i wieczorne posiłki?


Źródła: https://www.cambridge.org/core/journals/journal-of-nutritional-science/article/pilot-feasibility-study-exploring-the-effects-of-a-moderate-timerestricted-feeding-intervention-on-energy-intake-adiposity-and-metabolic-physiology-in-freeliving-human-subjects/9C604826401917A6CAD9CD10B72FEA32#fndtn-information


Cześć, mam na imię Paweł

Z wykształcenia jestem magistrem biologii i dziennikarzem. Od 2016 roku mówię również o sobie: fleksitarianin. Trochę to wyszło z przypadku, kiedy natknąłem się na ten termin gdzieś w sieci. Nagle okazało się, że przez całe życie pasowałem do definicji, której nie znałem.

Na blogu dzielę się swoją wiedzą dotyczącą ograniczenia jedzenia mięsa, bo wiem, że nie jest to łatwy temat. Codziennie szukam kulinarnych inspiracji i śledzę rozwój naukowej wiedzy o dietach, żywieniu i ochronie środowiska naturalnego.


KontaktSklep