Królowie białka roślinnego

Czerwiec 7, 2017

Białko i zapotrzebowanie na nie jest jedną z ważniejszych kwestii dla osób, które boją się przejść z diety bardziej mięsnej na tę bardziej roślinną. Poznajcie królów białka roślinnego!

Tymczasem nasza wiedza o tym jak zastąpić wysokobiałkowe mięsne wytwory jest spora. Katalog dań pozwalających na spokojną i smaczną redukcję mięsa, bez niebezpieczeństwa spadku ilości przyjmowanego białka, poszerza się z roku na rok. Oparty jest o produkty żywnościowe, którym nadałem tytuł: królowie białka roślinnego!

Zawartość białka w 100 gramach mięsa: pierś z indyka 21g, udziec cielęcy 20g, pierś z kaczki 19g

Do grona najbogatszych w białko produktów roślinnych należą nasiona, ziarna, orzechy czy pestki. To związane jest z biologią roślin, które je wytwarzają. Wszystkie niosą ze sobą mocny ładunek substancji, dzięki którym może wykiełkować w ziemi nowa roślina. Białko jest więc tam w sporych ilościach 🙂

Poniżej zestawy informacji o ilości białka na 100 gram produktu! Oto królowie białka roślinnego

Nasiona, orzechy, ziarna i pestki warto więc dodawać do sałatek i dowolnych innych dań, w tym deserów czy napojów.

  • Pestki dyni około 32g
  • Orzeszki ziemne (arachidowe) 24g
  • Nasiona konopi 23g
  • Ziarna słonecznika 22g
  • Migdały 22g
  • Pistacje 21g
  • Nasiona chia 16g
  • Orzechy włoskie 15g

Królowie białka roślinnego

Kasze są zdrową i bardzo pożywną podstawą wielu dań. I mają sporo białka!

  • Kasza gryczana około 12g
  • Kasza jaglana około 10g

Wege cuda, takie jak tofu czy tempeh są często nazywane wprost zamiennikami mięsa. To dobry termin, bo są bogate w białko!

  • Tofu od 8 do 11g
  • Tempeh 20g

Rośliny strączkowe, są prawdziwymi królami białka roślinnego!

  • Soja 36g
  • Bób 26g
  • Soczewica 25g
  • Fasola około 10g
  • Ciecierzyca 9g

Reklama


Cześć, mam na imię Paweł

Z wykształcenia jestem magistrem biologii i dziennikarzem. Od 2016 roku mówię również o sobie: fleksitarianin. Trochę to wyszło z przypadku, kiedy natknąłem się na ten termin gdzieś w sieci. Nagle okazało się, że przez całe życie pasowałem do definicji, której nie znałem.

Na blogu dzielę się swoją wiedzą dotyczącą ograniczenia jedzenia mięsa, bo wiem, że nie jest to łatwy temat. Codziennie szukam kulinarnych inspiracji i śledzę rozwój naukowej wiedzy o dietach, żywieniu i ochronie środowiska naturalnego.


Kontakt